************************************************

Op zondag 23 juni 2019 organiseren we onze jaarlijkse clubmatch. Als keurmeester hebben we Erna Upmeijer aangetrokken, zij zal met haar deskundige oog de ingeschreven honden keuren op die dag. Locatie: Manege Fjordhest-Gard, Krimweg 125, 7351 TL Hoenderloo. Belangstellenden zijn altijd welkom!

************************************************

- Op zondag 15 september 2019 organiseren we alweer de vijfde Dag van de IJslandse Hond. Dit keer zijn we te gast in Alphen aan den Rijn. Het programma wordt zo snel mogelijk bekendgemaakt.

************************************************

Op 11 en 12 mei 2019 werd op het terrein van Museum Schokland in de Noordoostpolder de Scandinaviëmarkt georganiseerd. Het was een groots opgezette markt met allerlei Scandinavische producten: kleding, woonaccessoires, vakantiereizen en lekkernijen. Daarnaast werden er workshops en lezingen gegeven.

Voor meer info over dit evenement, kijk op de website van museum Schokland.
We hebben daar twee dagen gestaan met een stand, samen met Scandia. Het was een erg geslaagd evenement met veel belangstelling voor onze honden!

************************************************

VOORJAARSWANDELING, ALV EN WORKSHOPS (behendigheid en ringtraining)

Op zondag 7 april organiseerden we onze jaarlijkse algemene ledenvergadering, met voorjaarswandeling vooraf en workshops achteraf.

Het programma:

10.30 uur Verzamelen voor de voorjaarswandeling in Recreatiegebied Bussloo. Voer in je navigatie de Kneuterstraat in Wilp in, en volg de borden naar Recreatiegebied Bussloo.
Let op: parkeergeld is EUR 3,00.

11.00 uur Start wandeling met je hond(en)
12.00 uur Naar KC Apeldoorn, Polderweg 5, 7327 GX Apeldoorn
12.30 uur Lunch bij KC Apeldoorn
13.00 uur Start ledenvergadering (de agenda vind je in het nieuwste nummer van Onze IJslander)
14.00 uur Workshop behendigheid en workshop ringtraining

************************************************

Het fokkersoverleg stond in 2019 gepland op zondag 17 februari te Renkum. Alle bij de vereniging aangesloten fokkers (en andere belangstellende leden) waren welkom.

Workshop Mantrailen

De workshop mantrailing op 3 februari was een groot succes, hieronder een paar plaatjes van onze speurneuzen!

Nieuwjaarswandeling 6 januari 2019 in Chaamse bossen

Op zondag 6 januari 2019 organiseerden we onze nieuwjaarswandeling in de Chaamse Bossen in Noord-Brabant, een uitgestrekt bosgebied tussen Gilze en Chaam.

De honden mochten vrijwel de hele route los en hoefden nergens aangelijnd te worden. Het bos bestaat voornamelijk uit naaldbomen, met hier en daar een vennetje en heide. De route was 6 km lang, maar uiteindelijk hebben we 9 km gelopen.

Wat: Nieuwjaarswandeling met IJslandse honden
Waar: Chaamse Bossen, startpunt Industriestraat 24 in Chaam (pannenkoekenhuis De Steengroeve)
Wanneer: 6 januari, we verzamelden om om 10.30 uur en vertrokken om 11.00 uur

2018

Op zaterdag 14 april hebben we een internationale workshop over genetische diversiteit (voertaal Engels) georganiseerd.

De dag begon met een presentatie/lezing door Coen Huisman (in samenwerking met Linda van Andel) over de theorie achter genetische diversiteit.

Daarna werden de deelnemers verdeeld in groepjes om diverse stellingen te bespreken over dit onderwerp. Ook kregen ze een aantal fictieve fokcombinaties te zien waarover gesproken kon worden.

We eindigden de dag met een gesprek over de situatie op het gebied van genetische diversiteit in elk land en wat we kunnen doen om die samen te verbeteren.

Planning:
09:00 - welkom met koffie of thee
09:30 - begin van de workshop
13:00 - lunch
14:00 - vervolg workshop
17:00 - einde workshop
17:30 - diner
Iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp, was van harte welkom.

De dag kende een vol programma en duurde van circa 09.00 - 19.00 uur.

************************************************

Op zondag 22 april hielden we onze algemene ledenvergadering met vooraf een wandeling in Bussloo en achteraf een workshop agility voor IJslanders.

10.30 uur Verzamelen voor de voorjaarswandeling in
Recreatiegebied Bussloo.

11.00 uur Start wandeling met je hond(en)
12.00 uur Naar KC Apeldoorn, Polderweg 5, 7327 GX Apeldoorn
12.30 uur Lunch bij KC Apeldoorn
13.30 uur Start ledenvergadering
14.30 uur Workshop agility

De details en onder meer de agenda voor de ledenvergadering stonden in 'Onze IJslander' nummer 95 (het maartnummer).

************************************************

Op zondag 13 mei zouden we gaan SUP'en (Stand Up Paddlen) met onze IJslanders op de Nieuwskoopse Plassen, maar het weer gooide roet in het eten. Het evenement werd verschoven naar zondag 27 mei en was erg geslaagd!

************************************************

Het clubkampioenschap op zondag 17 juni was erg geslaagd! We feliciteren de nieuwe clubkampioen Edda Vasksdóttir frá Olafsfjördur van harte (en haar baasjes natuurlijk ook)! Ook een dikke proficiat voor de beste reu, Ganti Doni, en zijn baasje.

Bekijk alle foto's HIER

2017

Op zondag 18 juni organiseerden wij de jaarlijkse clubmatch. De locatie was evenals vorig jaar de Krimhoeve in Hoenderloo.
Keurmeester was onze eigen Wilma Roem.

De clubkampioenschapsmatch was een hele warme maar erg geslaagde dag.

We feliciteren de VIJHN-clubkampioen (BOB) 2017 Rúnar frá Idunn van harte, evenals beste teef Elska Disadóttir frá Fuglatorgi.

De foto's van alle deelnemers vind je hier!

En voor de sfeerfoto's kun je hier klikken!

2018

De 4e Dag van de IJslandse Hond werd gehouden op zondag 26 augustus 2018. De locatie was de HSV Rijk van Nijmegen.

De foto's vind je hier: Dag van de IJslandse Hond 2018

2017

De 3e Dag van de IJslandse Hond werd gehouden op zondag 3 september 2017. De locatie was de kynologieclub in Arnhem.

Klik hier om naar de foto's van de nestkeuringen en sfeerfoto's te gaan.

2016

Op zondag 28 augustus 2016 organiseerden wij voor de tweede keer De Dag van de IJslandse Hond, wederom bij de Krimhoeve in Hoenderloo!

Bekijk hier de foto's van de Dag van de IJslandse Hond 2016.

2015

Op zondag 11 oktober organiseerden wij een nieuw, samengevoegd evenement dat we 'De dag van de IJslandse hond' hebben gedoopt. Het was een combinatie van de Jongehondendag (met dit jaar alle nesten uit 2014 plus ouders en eventuele grootouders) en de Doedag.

Bekijk hier de foto's van de Dag van de IJslandse Hond 2015.

*****************************************
2014

De Jongehondendag in 2014 werd georganiseerd op zondag 24 augustus te Rosmalen. Als keurmeester was Erna Upmeijer aangetrokken. Bekijk hier de foto's.

Op 5 september is Rosa-Salka fra Kerlingarfjöll gedekt door Kappi Eskilsson Sældarlífs. De pups worden begin november verwacht. Kijk bij Fokken/Nestinfo voor alle details.
Op 28 augustus is Mýsla frá Hvitur Jarnbraut gedekt door Vík Norasson frá Idunn. De pups worden eind oktober verwacht. Kijk bij Fokken/Nestinfo voor alle details.
Op 4 september is Esky (Elfur frá Fridarstödum) bevallen van 5 pups van Bersi van Rogici. Er zijn 1 reutje en 4 teefjes geboren. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en de contactgegevens van de fokker. Er zijn nog pups beschikbaar.
Op 22 augustus is Niki van Rogici x Sky van Rogici probleemloos bevallen van 7 prachtpups van Sky van Rogici, 3 reutjes en 4 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle info. Er is nog 1 reutje beschikbaar.
Op 14 augustus is Edda Vasksdóttir frá Olafsfjördur probleemloos bevallen van 3 prachtpups van Cári-Tjaldur fra Dyrgjadottir, 2 reutjes en 1 teefje. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle info. De 2 reutjes zijn nog beschikbaar.
Op 4 augustus is Freyja frá Isafold gedekt door Geisli of Shiela's Farm (Kibo). De dracht is inmiddels bevestigd, de pups worden begin oktober verwacht.
Op 6 juli is Skella bevallen van de pups van Isdalur's Frosti: 4 reutjes en 2 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en de contactgegevens van de fokker. Er is nog 1 reutje beschikbaar.
We hebben er een nieuwe dekreu bij: Askur Eskilsson Sældarlífs! Kijk bij Fokken/Dekreuen voor alle informatie over deze mooie reu.
Dögun frá Fridarstödum (gedekt door Kersins Vaskúr) is op 9 november bevallen van maar liefst 8 (!) prachtige pups. Het zijn 4 reutjes en 4 teefjes. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en de contactgegevens van de fokker.
Op 12 oktober is Yndí (Yndíslegur) frá Isafold moeiteloos bevallen van 6 pups van Askur Eskilsson Sældarlífs. Kijk bij Informatie/Geboorte voor de details en de contactgegevens van de fokker. Alle pups zijn gereserveerd.
Op 11 september is Freyja frá Isafold bevallen van maar liefst 7 pups. Alle pups zijn gereserveerd. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en de contactgegevens van de fokker.
Op 6 augustus is Elska Disadóttir frá Fuglatorgi bevallen van 5 prachtpups van Vík Norasson frá Idunn. Kijk bij Informatie/Geboortes voor de details. Alle pups zijn gereserveerd.
Op 27 juli is Sunna van Rogici bevallen van 4 prachtpups van Uti van Rogici (Midas). Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en de contactgegevens van de fokker. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
Op 5 juli is Niki van Rogici bevallen van twee prachtige pups, 2 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details. Alle pups zijn gereserveerd.
Op 1 juli is Yaya van Rogici bevallen van 4 mooie pups, 2 reutjes en 2 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details.
Elfur (Esky) frá Fridarstödum is op 6 juni bevallen van 4 prachtige reutjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor de details. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
Op 8 mei is Dagrun frá Fridarstödum bevallen van maar liefst 7 pups van Gantroppas Kári. Kijk bij Informatie/Geboortes voor de details. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
Op donderdag 12 april is Disa bevallen van 4 pups: 1 reutje en 3 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor de details. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
Op zaterdag 14 april organiseerden we een internationale workshop over genetische diversiteit.
Op zondag 22 april hielden we onze algemene ledenvergadering met vooraf een wandeling in Bussloo en achteraf de eerste wedstrijd in onze nieuw opgezette agility-workshop voor IJslanders.
Op zondag 13 mei zouden we gaan SUP'en (Stand Up Paddlen) met onze IJslanders op de Nieuwskoopse Plassen, maar het (on)weer gooide helaas roet in het eten. Wel is er een nieuwe datum geprikt, het werd zondag 27 mei!
Bindi is op 18 en 19 februari bevallen van 8 pups. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details. De pups zijn inmiddels gereserveerd.
Op 11 februari is Sylke bevallen van 1 mooie pup: een teefje. Kijk bij Informatie/Geboortes voor de details. De pup is gereserveerd.
In de nacht van 7 op 8 februari is Mila bevallen van 4 mooie pups: 2 reutjes en 2 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor de details. Alle pups zijn gereserveerd.
Op 17 december is Vika moeiteloos bevallen van 6 pups: 1 reutje en 5 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor de details. Alle pups zijn gereserveerd.
We hebben er een nieuwe fokker bij, in België! Lees bij Fokken/fokkers alles over kennel Kattahornsins.
De dracht van Mila van Rogici is bevestigd, rond 9 februari verwacht zij een 5-tal pups van Raki van Rogici. Kijk voor de details en contactgegevens van de fokker bij Fokken/Nestinfo.
De dracht van Sylke frá Isafold, gedekt door Gjúki frá Fridarstödum (Duke), is bevestigd. De pups worden rond 10 februari verwacht. Kijk voor de details en contactgegevens van de fokker bij Fokken/Nestinfo.
Op 26 november heeft Isdalur's Disa haar laatste nestje gekregen. Er zijn 4 mooie pups geboren, 1 reutje en 3 teefjes. Alle pups zijn gereserveerd.
Op 7 november is Meyla bevallen van 6 prachtige pups, 4 reutjes en 2 teefjes. Kijk voor wat foto's en de contactgegevens van de fokker bij Informatie/Geboortes. Alle pups zijn in principe gereserveerd.
Skella is op zondag 15 oktober bevallen van 4 heerlijke pups, 2 reutjes en 2 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en informatie. Alle pups zijn gereserveerd.
Op 14 oktober zijn de pups van Thyra en Ramsus geboren, 2 reutjes en 2 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en informatie. Alle pups zijn gereserveerd.
Ganti is op dinsdag 10 oktober bevallen van een 5-tal kleurrijke pups, 2 reutjes en 3 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en informatie. De puppen zijn allemaal gereserveerd.
We hebben er 2 nieuwe dekreuen bij, 2 broertjes. Het gaat om Gjúki frá Fridarstödum (Duke) en Gylfi frá Fridarstödum (King). Kijk hij Fokken/Dekreuen voor alle details.
Op 1 september is Elska bevallen van 7 prachtpups. Alle pups zijn gerserveerd.
Op 14 juli is Joga bevallen van 5 mooie pups, 3 reutjes en 2 teefjes. Alle pups zijn gereserveerd. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details.
Brenna is op 11 juli bevallen van 5 prachtpups, 3 reutjes en 2 teefjes. Alle pups zijn gereserveerd. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details.
De foto's van de clubmatch 2017staan online. Klik hier om de foto's te bekijken.
Op 9 juni is Odda bevallen van een zestal mooie pups, 2 reutjes en 4 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details. Alle pups zijn gereserveerd.

Op 3 februari organiseerden we een workshop mantrailen in de buurt van Breda. De workshop was een groot succes en zeker voor herhaling vatbaar.
Het fokkersoverleg staat in 2019 gepland op zondag 17 februari te Renkum. Alle bij de vereniging aangesloten fokkers (en andere belangstellende leden) zijn welkom. Begin 2019 is de agenda toegestuurd.
Op zondag 7 april 2019 organiseren we onze jaarlijkse algemene ledenvergadering met wandeling vooraf en activiteit achteraf. Het precieze programma maken we zsm bekend. Locatie: AKC Apeldoorn.
De Dag van de IJslandse Hond staat in 2019 gepland op zondag 15 september. De locatie en het programma maken we zo spoedig mogelijk bekend.